LCHF frukost

Många undrar vad man äter till frukost när man äter så här ”konstig” mat, de flesta vanliga frukostalternativen försvinner ju, gröt, flingor, mackor osv.

Mitt LCHF på språng-inlägg innehåller en hel del grejer som går lika bra att ha till frukost som att ta med sig.

Om man är liberal med kolhydraterna och tycker mjölkprodukter är ok så funkar frukosten jag brukar ge Sander på helgen helt ok. Jag blandar turkisk youghurt med vispgrädde och kanel, det blir hur smaskigt som helst. Jag gillar inte turkisk youghurt som den är, men den här blandningen skulle jag kunna äta alldeles för mycket av. Ibland lägger jag i en äggula med som vitamintillskott.

Min egen klassiska frukost som jag ”ätit” (läs; druckit) nästan varje vardag sedan jag började med LCHF är äggmjölk.
Det är inte riktigt vad det låter som, bara nästan. Det är rått ägg, kokande vatten och smör/kokosfett som mixas ihop. (Jag använder stavmixer) Namnet kommer ifrån att det blir en mjölkaktig konsistens, trots att det inte behöver vara några mjölkprodukter alls i.

Det finns lika många recept som folk som dricker den, jag har själv provat många olika variationer och kommer säkert fortsätta ändra efter hand.
Nu blir det äggmjölk istället för morgonkaffe, morgonkaffet mixar jag nämligen ner istället för kokande vatten.
Mitt nuvarande recept är 3 råa äggulor, ca 3 dl nybryggt kaffe och ca 25 g smör, när det är hopmixat så fyller jag på med vispgrädde tills det blir drickbar temperatur.
Att jag inte använder äggvitan beror på att äggvita ska vara helt tillagad innan man äter den, jag känner att jag med äggmjölken inte kan vara 100% säker på att det blir tillräckligt varmt, så därför prioriterar jag gulorna där allt det nyttiga finns.

Problemet för mig är att när jag inte har med vitorna så blir detta för lite protein och jag håller mig inte mätt mer än 3-4 timmar. Så om jag inte tar lunch med mig till skolan, eller planerar att köpa någon lunch att äta så måste jag äta någonting till äggmjölken på morgonen. Där kommer inlägget jag länkade till in igen, en eller två äggmuffins är till exempel perfekt. Oftast blir det dock att jag äter lite sparad mat sedan dagen innan, en stekt kall köttbit, eller en bit kyckling till exempel.

Andra smaksättningar på äggmjölken istället för kaffe kan vara kanel, pepparkakskrydda, apelsinskal, olika sorters te, eller så kan man dricka den naturell som den är, finns till och med de som tycker det är gott.
Jag kan inte säga att jag tycker min äggmjölk är särskilt god, men jag har alltid haft svårt för att få i mig frukost och det är så perfekt med något som går riktigt snabbt och som går att bara hälla i sig på stående fot. Det tar max 10 minuter allt som allt, från att man lämnat sängen tills att man är mätt efter frukosten, den perfekta frukosten för lata människor som mig.

Med LCHF så är tanken att hungern reglerar sig efter vad kroppen behöver och för mig är det helt enkelt så att ju mer jag äter ju längre står jag mig, äter jag massor på kvällen så är jag inte hungrig på morgonen och kan lätt hoppa frukosten för att äta lite senare. Eller om jag vet att lunchen blir sen, om jag äter ordentligt med frukost så är det inga som helst problem att inte äta vid vanlig lunchtid, då brukar jag fortfarande vara mätt och nöjd. (Ibland får jag i mig så mycket att vid lunch så är jag fortfarande nästan proppmätt och kan inte ens tänka på mat.)

Jag måste säga att det är skönt att slippa fiberhavregrynsgröten som bara var vidrig, eller flingorna och den söta bäryoughurten som jag åt massor av, men som ändå bara mättade ca en halvtimme för att driva mig vrålhungrig snart igen.
Jag gillar även tanken på att jag faktiskt inte måste äta frukost om jag inte är hungrig, det är min kropp som bestämmer, kroppen vet bäst, det är när man är hungrig som man behöver äta. =)

Jag fick för övrigt sommarjobbet, det kommer bli en spännande sommar! Hoppas man får schema ganska tidigt så att man kan planera sitt sommarliv i övrigt.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till LCHF frukost

  1. toktassarna skriver:

    Kan du inte göra en snabb äggröra på vitorna då? Till frullen?

    Grattis till jobbet!

  2. lojs skriver:

    Det skulle jag kunna, men det tar för lång tid, jag är fruktansvärt omotiverad till att ställa mig och greja med något klockan 7 på morgonen, såna saker hör till helgerna. :) Äggvitorna brukar jag tillaga till hundarna sedan.
    Tack! :)

  3. bacillen skriver:

    Äggmjölk låter verkligen inte gott, men jag greppar det praktiska med den.
    LCHF i din tappning med mat såpass sällan passar dock inte alls mig som BBP-opererad. Jag måste ju äta betydligt oftare. Jag skippar inte kolhydraterna men fokuserar på proteinet för det är det mina muskler mest behöver.
    Ett mellanmål eller frukost som jag gillar är kallskuret kött med vitlöks(eller annan smak)ost och avocado. Bra picknickmat också om man gör fina små rullar :)

    • Lojs skriver:

      Man kan ju inte äta så sällan som jag om man får äta så små mängder, jag kan ju vräka i mig en hel 1000g förpackning med kycklingben, inte konstigt att jag håller mig mätt med de mängderna. (När jag äter så mycket så brukar det bara vara det + frukosten den dagen.)

      Jättebra mellanmålstips, har inte tänkt på att man kan göra köttrullar, riktigt smaskigt ju!

  4. Harriet skriver:

    Jag får nog göra nya försök med äggmjölken. Kanske kan blanda med mitt morgonthe. Sist jag testade med kanel så fick jag ju faktikst i mig nästan alltihop. Med kakao däremot så blev det nästan vidrigt.

    • Lojs skriver:

      Mm, kakaovarianten är bättre i teorin. ;) Men jag vet de som gillar den, folk är galna. ;) Ett tag tyckte jag det var riktigt gott med äggmjölk med rooibos-te.

      Du kan ju prova olika varianter med antal äggulor/vitor, det gör en hel del skillnad i smak, och kokosfett smakar ingenting jämfört med smör.

  5. nydagnyamojligheter skriver:

    Äggmjölk lät inte särskilt gott :) Får se om man testar någon dag när man har brottom :)

    Grattis till sommarjobbet. Jag väntar fortfarande på svar från olika ställen.

    Mvh Lina
    http://lchfresan.wordpress.com/

    • Lojs skriver:

      Prova kan man alltid, det tog ett tag innan jag vågade prova, men nu kan jag inte tänka mig mina vardagsmornar utan. =)

      Tack! =)

  6. workinglabs skriver:

    Problemet med äggmjölken är namnet för smaken är mer som skummig grädde. Men ett tips från mig är att öka fetthalten för att få mättnad. Jag har nästan 50 g smör ock kokosolja till en äggula och håller mig mätt i 5-6 timmar. Min favoritsmaksättning är pepparkakskrydda. Jag brygger kaffe och använder äggmjölken istället för grädde i kaffe.

    • lojs skriver:

      Det hjälper faktiskt inte för mig att bara tillsätta mer fett utan extra protein, det blir mest svårare att få ner. Å andra sidan räcker det med ganska lite protein för att jag ska få en tydlig skillnad. (Ett kycklingben från gårdagens kvällsmat till exempel.)

Kommentera

